Jak Zatrzymać Kluczowych Pracowników

Możliwość dostępu firmy do talentów jest jednym z najtrudniejszych wyzwań biznesowych. Według badania Manpower Group z 2023 r. 77% pracodawców stwierdziło, że mają problemy z pozyskaniem wykwalifikowanych osób, których potrzebują do realizacji swojej strategii. Był to najwyższy odsetek od dziesięcioleci.

Jeśli prowadzisz zespół, zatrudniasz ludzi, lub współpracowników, zastanawiasz się dlaczego dlaczego współpraca się nie udaje, dlaczego ludzie zmieniają pracę, dlaczego się nie dogadują w zespole to odpowiedz jest prostsza niż myślisz. 

Standardowa mainstream’owa to zapewne: 

  • za mało zarabia
  • Nie rozwija się 
  • Wypalił się 

I szereg innych. 


Dzisiaj chciałabym abyś się zatrzymał/a, przeczytał/a, przemyślał/a i też co ważne jak się z tym czujesz co przeczytalałaś/eś. 

Na pewnym etapie dochodzi się do wniosku, że znacznie ważniejsze od tego ile się zarabia jest JAK się pracuje i Z KIM się pracuje. 

Człowiek do rozwoju potrzebuje względnej stabilizacji. Nie mam tu na myśli standardowego „od do”. 

Przeprowadzając ostatnio istny maraton rekrutacyjny to co ostatnio bardzo wybija i jest  powodem realnej zmiany pracy ukrytej pod „miłą kołderką” odpowiedzi: nie mogę się już tam rozwijać…  jest zazwyczaj…

🆘 BRAK KOMUNIKACJI. 

🆘 BRAK DOCENIENIA. 

Co to oznacza dla nas liderów, właścicieli firm, managerów? 

Nadmierna pewność siebie może być największą zgubą menedżera i firmy.

Zwróć uwagę na swoje aktywne słuchanie, często niedoceniany aspekt komunikacji.  Szczerze słuchaj swoich zespołów, uznając ich punkty widzenia, obawy i sugestie. 

Aby wprowadzić holistyczne podejście do przywództwa do swojego życia i upewnić się, że Twoje zachowania są zgodne z Twoimi intencjami, poświęć trochę czasu na przemyślenie, jak chcesz się pokazać jako lider i jako osoba.

Mogą Ci pomóc następujące pytania:

  • Czy po prostu zarabiasz pieniądze, czy też robisz coś dobrego, większego?
  • Co chcesz dać swoim zespołom? Swojej organizacji? Inaczej mówiąc, czego twoje zespoły i organizacja od ciebie oczekują?
  • Jakie masz plany i wizję na przyszłość? Co zrobisz, aby żyć tą wizją?
  • W jaki sposób służysz innym?
  • W jaki sposób nawiązujesz relacje z innymi?
  • Czy zapuszczasz korzenie w miejscu, w którym żyjesz, pracujesz?
  • Czy pomagasz budować prężnie rozwijającą się społeczność, cokolwiek to dla Ciebie znaczy?

Skuteczne zarządzanie w dół nie polega jedynie na wydawaniu poleceń — polega na tworzeniu środowiska, w którym Twój zespół czuje się ceniony, rozumiany i przygotowany do zmian i wyzwań 

Kompleksowy feedback jest kluczowy — obejmuje on rozpoznawanie i chwalenie osiągnięć, a także oferowanie konstruktywnej krytyki, gdy jest to potrzebne. 


Nadaj priorytet przejrzystej komunikacji, gdyż Budowanie relacji jest podstawą udanego zarządzania

Jako fanka neuronauki zachęcam Cię także do zgłębienia tematu jak zachowuje się ludzki mózg w różnych sytuacjach.

Dlatego, aby skutecznie zarządzać ludźmi, musimy:

  • zrozumieć zachowania, reakcje i motywacje zarówno własne, jak i osób, którymi zarządzamy;
  • indywidualnie podchodzić do potrzeb ludzi;
  • zaakceptować, że czasami wpadamy w pułapki i działamy według mechanizmów, z których nie zdajemy sobie sprawy;
  • dobierać ludzi do właściwych zadań na podstawie ich potencjału i mocnych stron;
  • tworzyć zespoły oparte na neuroróżnorodności a nie podobnych do nas. 

Moja dodatkowa wskazówka? 

Utwórz bazę danych umiejętności w Twoim zespole, która da Ci pełny obraz Twoich talentów lub lepiej mapę kompetencji. 

Co warto
wiedzieć o hr?

Dowiesz się tego z mojego newslettera. JEśli chcesz rozwijać relacje w swoim biznesie, to koniecznie zostaw swój adres e-mail, a ja wrócĘ do Ciebie z inspiracjami.